Menu
EEN ELEKTRISCHE FIETS KOPEN? DIT MOET JE WETEN!
Ben je van plan een elektrische fiets aan te schaffen, dan stel je je zonder twijfel een hoop vragen. Welk type fiets? Welk type motor? Welk type versnelling? Enzovoort.
Een elektrische fiets is een stuk complexer dan een traditionele fiets. Het is dus goed even stil te staan bij de verschillende opties vooraleer bij de fietsenwinkel langs te gaan. Op die manier kan je zelf al preciezer aangeven wat je zoekt. Niet enkel het technische en esthetische aspect van jouw toekomstige elektrische fiets is van belang, ook de regelgeving omtrent elektrische fietsen is belangrijk bij de keuze van jouw elektrische fiets! We geven je een overzicht van de verschillende aspecten waarmee je rekening dient te houden bij de aankoop.
REGELGEVING EN VERZEKERING ELEKTRISCHE FIETSEN
- Je hebt geen rijbewijs nodig
- Je krijgt bij de aankoop geen gelijkvormigheidsattest
- Je dient de verkeersregels van de gewone fietser te volgen
- Bestuurder dient minstens 16 jaar oud te zijn
- Je hebt geen rijbewijs nodig
- Indien enkel trapondersteuning dan is een specifieke verzekering niet nodig, wel is het aangeraden een familiale verzekering te hebben
- Een gelijkvormigheidsattest is verplicht en krijg je steeds bij de aankoop van de fiets
- Net als bij de fiets met elektrische hulpmotor volg je met een dergelijke fiets de regels voor fietsers
- Bestuurder dient minstens 16 jaar oud te zijn
- Hiervoor is een rijbewijs verplicht. Volgende rijbewijzen zijn geldig: Rijbewijs AM (bromfiets 45 km/u, Rijbewijs A (motorfiets) en rijbewijs B (auto)
- Je dient de fiets in te schrijven bij de DIV en een speedpedelec-nummerplaat (SP) te hebben
- Het dragen van een fiets-bromfietshelm is verplicht
- Indien er enkel sprake is van trapondersteuning (ook boven de 25 km/u) dan is er geen specifieke verzekering vereist en is een familiale verzekering (BA) voldoende. Indien de fiets zich autonoom kan voortbewegen zonder trapondersteuning boven de 25 km/u dan is een specifieke verzekering vereist, namelijk een BA-verzekering bromfiets.
- Je volgt met een dergelijke fiets de verkeersregels voor bromfietsen. Merk op dat er een specifiek verkeersbord bestaat met het symbool van een bromfiets en de letter P.
- Je mag geen kinderen vervoeren die jonger zijn dan 3 jaar. Om kinderen tussen de 3 en 8 jaar te vervoeren dien je een aangepast beveiligingssysteem te installeren.
Bekijk dus vooraf welke type fiets je op basis van de regelgeving wil aanschaffen. Dit alles hangt natuurlijk af van het doel waarvoor je de fiets wil gebruiken. Een recreatieve rijder die een ontspannend ritje wil maken heeft bv. geen nood aan een zware motor zoals bij de Speedpedelec. Omgekeerd, een fiets die bedoeld is voor woon-werkverkeer kan misschien toch wel wat meer kracht en snelheid gebruiken om verder of sneller op de bestemming te geraken. Alles hangt dus af van jouw behoeftes!
DE VERSCHILLENDE TYPES ELEKTRISCHE FIETSEN
In de tweede plaats maken we het onderscheid tussen elektrische (stads)fietsen en hybride elektrische fietsen. Het grote verschil tussen beide types fietsen zit hem in het gebruik van de fiets. Zo dient een elektrische (stads)fiets vooral als transportmiddel om jou met alle comfort (en dus het minste aan inspanning) van punt A naar B te brengen. Is het fietsen zelf (als sportactiviteit) voor jou het belangrijkst? Dan is een hybride fiets meer aangewezen. Met een hybride fiets zal je zelf nog aardig wat inspanning kunnen doen, maar zal de elektrische motor een handje toesteken wanneer het iets te zwaar wordt (bv. bergop). Kort door de bocht, de hybride elektrische is er voor fietsers die het sportieve voorop stellen.
- Stadsfietsen (dames- en herenfietsen)
- Mountainbikes
- Damesfietsen
- Herenfietsen
- Vouwfietsen
- Bakfietsen
- Enz.
Alles hangt dus af van de toepassing van de fiets en ook het rijcomfort dat je wenst te ervaren. Hou vooral ook rekening met de zithouding op de fiets en het rijgevoel (vraag dus steeds een testrit, je kan versteld staan van het verschil in rijcomfort tussen de verschillende fietsen!). Naast het type en model van fiets zijn de verschillende technische componenten van de elektrische fiets van belang. Te beginnen bij de motor en motormontage.
DE MOTOR
De motor van de elektrische fiets is zowat het belangrijkste onderdeel van de elektrische fiets. De bekendste fabrikanten hiervan zijn: Bosch, Bafang, Shimano, Yamaha, enz. Naast de keuze van het merk dien je ook te bepalen waar je de motor wenst op jouw fiets. Deze kan op 3 verschillende plaatsen gemonteerd zitten:
- Aan het voorwiel
- Midden in het frame
- En aan het achterwiel

VOORWIELMOTOR
- Meest simpele en tegelijk de meest betaalbare oplossing
- Geschikt voor fietsers die dagelijkse ritjes doen zonder veel hellingen
- Ook ideaal voor mensen die zelf weinig kracht wensen te zetten gezien de motor ondersteuning biedt van zodra het wiel draait (en niet op basis van de kracht die je zelf zet)
- Bij een fiets met voorwielmotor zal je wanneer je de ondersteuning maximaal zet, ook maximale ondersteuning krijgen ongeacht de kracht die je zelf zet
- Het nadeel is dan weer dat het fietsen iets minder ‘natuurlijk’ aanvoelt bij het starten gezien de motor met een kleine vertraging aanslaat (van zodra het wiel draait)
- Minder geschikt om steile hellingen mee te berijden
MIDDEN IN FRAME
- Meest gangbare systeem
- Dit type motor geeft het meeste ‘natuurlijke’ gevoel bij het rijden (werkt op basis van sensoren die meten hoeveel kracht je zelf zet en ondersteunt naarmate de kracht die je uitoefent). De ondersteuning gebeurt namelijk rechtstreeks vanuit de trapas, net zoals bij een gewone fiets.
- Geschikt om veel hellingen op te rijden
- Dit type motor is dan weer iets duurder
- Iets zwaarder in gewicht
- Maakt vaak wat meer geluid
ACHTERWIELMOTOR
-
Geeft een natuurlijk gevoel van fietsen gezien de kracht van achteraan komt (een klassieke fiets wordt ook achteraan aangedreven).
Dit systeem wordt vooral bij stadsfietsen en speedpedelecs nog gebruikt. - Stuurt iets sportiever
- Iets stiller
- Bij een lekke band kan je het achterwiel zelf niet wisselen
DE BATTERIJ
Een ander belangrijk onderdeel van de fiets is de batterij. Het vermogen van de batterij wordt uitgedrukt in volt (V) en ampère-uur (Ah). Hoe groter het vermogen van de batterij hoe hoger de autonomie of de kracht die de motor voortbrengt. Maar wat betekent de wattage (Watt) van de batterij waar we eerder over spraken? Heel eenvoudig, dat is de vermenigvuldiging van de spanning en de stroomsterkte van de batterij. Zo is een batterij van 24 Volt en een ampère-uur van 15 gelijk aan 360 W. Het voordeel van een zwaardere batterij is dat de autonomie verhoogd. De kanttekening is dan weer dat deze meer laadtijd nodig heeft.
Hierna de verschillende soorten batterijen opgelijst:
- lithiumbatterijen
- nikkel-cadmiumbatterijen (Ni-CD)
- nikkel-metaalhydridebatterijen (Ni-MH)
- loodbatterijen (worden niet langer geproduceerd)

De meest gekozen batterijen de dag van vandaag is de lithiumbatterij. Dit type batterijen zijn krachtiger, zijn een stuk lichter dan andere batterijen en nemen bovendien minder plaats in. Bovendien ligt de levensduur vaak ook een stuk hoger. Enkel voordelen dus! De levensduur van een batterij wordt weergegeven in laadcycli. Dit is het aantal volledige laadbeurten die een batterij aankan vooraleer ze onbruikbaar wordt. Zo zijn er bv. lithiumbatterijen die 1000 laadcycli of meer aankunnen (bijna 2x zoveel als nikkelbatterijen!).
VASTE BATTERIJ OF UITNEEMBARE BATTERIJ
HOE OM TE GAAN MET DE BATTERIJ
De batterij kan het best na elke rit worden opgeladen. Indien de batterij voor de eerste keer wordt gebruikt, is het aangeraden om deze volledig op te laden (net zoals bij jouw gsm-toestel). Eénmaal de batterij is opgeladen, trek je best meteen de stekker uit de oplader (niet langer laten opladen dan nodig gezien dit de batterijcapaciteit doet afnemen).
Belangrijk is ook om de batterij niet volledig leeg te rijden en dus tijdig terug op te laden, op die manier wordt levensduur van de batterij bevorderd. Ook bij het bewaren van de batterij voor een langere periode, zorg je best dat deze steeds wat opgeladen is. Dit om te voorkomen dat er ‘diepontlading’ optreedt die permanente schade aan de batterij kan aanbrengen. Bewaar de batterij ook steeds op een plaats zonder direct zonlicht!
DE VERSNELLING
Sta ook even stil bij de versnelling van de elektrische fiets. De versnelling draagt immers voor een groot deel bij aan de rijstijl en het rijcomfort van de fiets.
Hierna de 3 verschillende types elektrische versnellingen bij elektrische fietsen.
DERAILLEURVERSNELLING
Dit type versnelling is de meest eenvoudige en is hetzelfde als bij de klassieke fiets. Door middel van de derailleur wordt de ketting van tandwiel naar tandwiel verplaatst en wordt er dus geschakeld. Door de voordelen hierna beschreven verkiest vooral de sportievere fietser dit systeem. De combinatie derailleurversnelling met achterwielmotor blijkt voor veel van dit type fietsers de ideale combinatie te zijn. De voor- en nadelen:
- Groot aantal schakels mogelijk
- Zeer licht en soepel systeem
- Simpel in onderhoud
- Past bij elk type motor
- Onderhoudsgevoeliger (er kan meer slijtage optreden)
- Schakelen ter plaatse niet mogelijk (gezien de ketting moet draaien)
NAAFVERSNELLING
- Tandwielen zitten netjes weggewerkt in het achterwiel
- Schakelen mogelijk vanuit stilstand
- Automatisch schakelsysteem mogelijk
- Onderhoudsvriendelijk (doordat het systeem is afgeschermd)
- Standaard minder versnellingen
- Systeem is zwaarder
- Achterwiel demonteren is moeilijker

AUTOMATISCHE VERSNELLING
Bij dit type wordt er geen gebruik gemaakt van een vast aantal versnellingen en kan er dus continu heel fijn geschakeld worden. Hierbij is de keuze mogelijk tussen een handgeschakelde en automatische variant. Het grote voordeel van de automatische variant is dat er efficiënt wordt geschakeld en dus het maximale uit actieradius wordt behaald. Zowel de combinatie met een midden- als voorwielmotor is mogelijk. De voor- en nadelen:
- Schakelen gebeurt uiterst vlot (oneindig aantal versnellingen)
- Je kan zowel schakelen tijdens stilstand als tijdens het trappen
- Tandwielen zitten volledig weggewerkt
- Kan veel kracht aan (bij hellingen)
- Vrij zwaar systeem
- Beide varianten verbruiken iets meer batterij (maar dit wordt gecompenseerd door het efficiënter schakelen)
DE AANKOOP VAN DE FIETS
Ben je goed voorbereid bij de keuze van jouw elektrische fiets? Dan is het tijd om op zoek te gaan naar jouw droomfiets! Elektrische fietsen heb je in uiteenlopende prijscategorieën. Houd er rekening mee dat kwaliteit zich op de lange termijn terugbetaalt, kies dus niet zomaar de eerste beste goedkope elektrische fiets en laat je goed begeleiden!
Heb je op basis van de prijscategorie jouw droomfiets op het oog? Vraag dan steeds een proefrit aan bij jouw verdeler. Zo vermijd je onaangename verrassingen na de aankoop van de fiets. Zo zal de ene fiets jou een stuk beter liggen dan de andere en enkel door er effectief op te rijden kan je die verschillen opmerken.
Als laatste stap bekijk je best ook de service en garantie die wordt aangeboden door de verdeler. Een eerste servicebeurt na de aankoop van je fiets is belangrijk om de fiets verder op punt te zetten en af te stellen. Let erop dat jouw verdeler dit ook standaard voorziet of de meerprijs vooraf met je afspreekt! Daarnaast dient jouw verdeler ook over de nodige expertise te beschikken om de fiets te onderhouden en om later eventuele problemen met de fiets te herstellen. Zo sta je nooit voor een voldongen feit mocht er zich ooit een probleem voordoen!
Tot slot zal een verdeler met een persoonlijke aanpak jou een deskundige uitleg geven over het gebruik van jouw fiets (met alle toeters en bellen uitgelegd) en jou de nodige tips en tricks meedelen voor het onderhoud van jouw fiets. Veel succes met jouw keuze!
